Zavirované rozhovory - Mgr. Jana Švrčková (zástupkyně ředitele Masarykovy základní školy)

16.03.2020

Od středy 11.3.2020 se rozhodnutím Vlády České republiky uzavřely dveře všech základních, středních i vysokých škol. Uzavřena zůstala rovněž Masarykova základní škola ve Velké nad Veličkou. Na jak dlouho zatím nikdo neví. Na první pohled to může vypadat tak, že vedení školy i učitelé si užívají volna a žáci neplánovaných prázdnin. Na to, jak to ve skutečnosti je, jsme se zeptali Mgr. Jany Švrčkové, zástupkyně ředitele Masarykovy základní školy.

Je pravdou, že učitelé uzavřených škol si nyní užívají neplánovaného volna. Co tedy v těchto dnech učitelé vlastně dělají?

To, že se škola zavřela, neznamená, že se zavřela i práce. Učitelé v této nestandartní situaci musí vynaložit mnohem větší úsilí, aby dětem připravili materiály pro domácí samostudium.

Víte o tom, že by jednotliví učitelé používali prostředků dálkové výuky žáků? Neuvažovalo vedení školy o zavedení nějaké formy virtuální výuky?

Metody využívané pro domácí studium žáků nechává vedení školy čistě v kompetenci jednotlivých vyučujících. Každý vyučující ví, jaké technické možnosti mají jeho žáci, a tyto možnosti zohledňuje. Samozřejmě v mladších ročnících se bere v úvahu to, že žák není schopen pracovat na počítači sám a je tak odkázán na pomoc rodičů.

Co se v současné době děje v budově školy? Využívá se současná situace k nějakým opravám, rekonstrukcím apod.?

Nepedagogičtí pracovníci svoji činnost nepřerušili. Ve všech budovách školy probíhá mimo jiné úklid, který se za běžného provozu vykonává obtížněji - mytí oken, drobné opravy a nátěry, celková údržba tělocvičny a jiných společných prostor, včetně dezinfekce všech budov školy. Kuchyň i nadále vaří pro cizí strávníky.

Jak učitelé současnou situaci vnímají? Žádný z nich nic podobného nezažil, jak se s tím vypořádávají?

Situace je sice nová, ale ne nezvládnutelná. Máme k dispozici řadu možností, jak se žáky komunikovat a s domácí výukou jim pomáhat. Problém je v množství učiva, které se nyní musí hodně redukovat. Určit, co je více a co méně důležité tak, aby žák nebyl ve své domácí přípravě přetěžován, není pro učitele vůbec snadné.

Ani začátkem dubna není jisté, kdy se děti vlastně do škol vrátí. Je připravené řešení pro případ, že by k obnovení výuky v tomto školním roce vůbec nedošlo?

Tuto variantu si zatím nechceme připouštět. Byli bychom rádi, už kvůli rodičům, aby k takovému scénáři nedošlo. Nicméně tuto verzi nevylučujeme, ale čekáme na rozhodnutí a následné pokyny z MŠMT.

Vedení školy se musí vypořádat i s komplikacemi souvisejícími se zápisem žáků do prvních tříd a s přijímacími zkouškami žáků na školy střední. Jak je tato situace ze strany školy řešena?

Letos poprvé v historii proběhne zápis do 1. třídy bez osobní přítomnosti dětí. Ačkoli jde pouze o formalitu, byla by nesmírná škoda, kdyby se tento model zápisu uchytil i do budoucna. Co se týká žáků 9. ročníku, učitelé se zaměřují na speciální přípravu těchto žáků k přijímacím zkouškám. MŠMT v souvislosti se situací posunulo termín přijímacího řízení na střední školy, který je závislý na ukončení mimořádného opatření a znovuotevření škol.

Všechny děti jsou teď v podstatě odkázány na domácí výuku. Je tento způsob výuky podle Vás schopen aspoň zhruba nahradit výuku ve škole? Nerozevřou se ještě více nůžky znalostí mezi žáky pilnými a žáky, kteří budou k učení přistupovat méně zodpovědně?

Toto je věc, kterou neustále řešíme. Našim úkolem je připravit úkoly dětem tak, aby je co nejvíce namotivovaly a neodradily. Nejsme všemocní, v rodinách naše pravomoci končí. Můžeme tedy jen doufat, že rodiče budou ke vzdělávání svých dětí přistupovat zodpovědně.

Dostáváte odezvu i od svých žáků, jak oni tuto situaci vnímají? Chybí jim škola?

S žáky, respektive s rodiči, jsme neustále v kontaktu. Žákům se více než po učení stýská po kolektivu a sociálních vazbách, které jim právě škola zprostředkovává.

Jak vy vnímáte současnou situaci přímo ve Velké a mezi Veličany?

Myslím, že je asi jedno, o jakou lokaci se jedná. Pro celou republiku je to stejně obtížná situace, kdy musíme držet pohromadě, být k sobě ohleduplní a navzájem si pomáhat. Jsem ráda, že i mezi Veličany se takoví lidé najdou.

Myslíte, že děti dostatečně chápou závažnost současné situace a důvody opatření, které byly přijaty?

To, zda a jak děti chápou současná opatření, hodně záleží na tom, do jaké míry se o této věci baví doma. Přála bych si, aby děti i přes zprávy z médií situaci vnímaly co nejvíce objektivně a bez zbytečných obav o budoucnost.

Co byste vzkázala žákům a obecně lidem ve Velké v těchto nelehkých dnech?

Hlavu vzhůru! Každá krize jednou přejde, společně to zvládneme J .